Jump to content

Bedri Rahmi Eyüboğlu


phoenixguard

Recommended Posts

Bedri Rahmi Eyüboğlu

Bedri Rahmi Eyüboğlu (1913, Görele - 21 Eylül 1975, İstanbul), dünyaca ünlü Türk ressam ve şairdir.

1927’de Trabzon Lisesi’nde ünlü ressam Zeki Kocaemmi’nin öğrencisi oldu. Onun yönlendirmesi ile 1929’da İstanbul Güzel Sanatlar Lisesi’ne girdi. İlk şiirlerini de lise yıllarında iken yazdı. 1933’ten sonra edebiyat dergilerinde şiirler yayınladı, 1941’den sonra şiir kitapları yazdı.

Resimlerinde geleneksel halk sanatlarından seçtiği motifleri başarılı bir biçimde kullandığı gibi şiirlerinde de halk edebiyatının masal, deyiş gibi türlerine karşı duyduğu hayranlığı yansıttı.

1940’lardan sonra duvar resimlerine yönelen Bedri Rahmi, Paris’te İnsan Müzesi’nde ilkel kavimlerin sanatını inceledikten sonra güzelin yararlı, yararlının güzel olabileceği fikrini benimsedi ve eserlerinde bu görüşü yansıttı. 1950’de mozaik çalışmalarına başladı ve bu alanda uluslararası başarılar elde etti. 1958'de Uluslararası Brüksel Sergisi için 272 m²'lik bir mozaik pano gerçekleştirdi ve bu eseriyle serginin büyük ödülü olan altın madalyayı kazandı. Bundan bir yıl sonra Paris'teki NATO yapısı için, şimdi Brüksel'de bulunan, 50 m²'lik bir mozaik pano hazırladı. 1960 ve 1961'de iki kez ABD'ye gitti. Orada birçok geziye katıldı, konferanslar verdi ve resim çalışmaları yaptı. 1969'da Sao Paulo Bienali'nde onur madalyası kazandı.

1927’de başladığı resim öğretmenliğini ise ölümüne kadar sürdürmüş ve çok sayıda öğrenci yetiştirmiştir.

Şiirleri ve yazıları

Bedri Rahmi 1928'de daha lise öğrencisiyken şiir yazmaya başlamıştır. Şiirlerine, 1933'ten sonra Yeditepe, Ses, Güney, İnsan, İnkılapçı Gençlik ve Varlık dergilerinde yer verilmiştir. 1941'den başlayarak çeşitli şiir kitapları yayımlanmıştır. Halk edebiyatının masal, şiir, deyiş gibi her türüne karşı duyduğu hayranlık, şiirlerine de yansımıştır. Halk dilinden ve şiirinden aldığı öğeleri kendine özgü bir biçimde kullanarak halk diline yaklaşma çabasını sonuna dek ******ürmüştür. Bu nitelikleriyle şiirleri, resimleriyle büyük bir benzerlik gösterir. Akıcı, rahat bir dille kaleme aldığı gezi ve deneme yazılarında ise sürekli gündeminde olan halk kültürü, halk sanatı konularındaki görüşlerini sergilemiştir.

Başlıca yapıtları

* Paris, 1930

* Mustafa Eyüboğlu, 1933

* Yazılı Natürmort, 1936

* Salı Pazarı, 1938

* Eren, 1940

* Nallanan Öküz, 1947

* Düşünen Adam, 1953

* Köylü Kadın (Tren-Yataklı Vagon), İstanbul Resim ve Heykel Müzesi

* Karadut Satıcısı, 1954

* Çömelmiş Köylü, 1972

* Ankara'nın Kavakları, 1973

* Han Kahvesi, 1973

* Mor Takkeli Hacı, 1974

* Son Kahve, 1975

* Anadoluhisarı, Ankara Resim ve Heykel Müzesi

* Çıplak

* Ev İçi, İstanbul Resim ve Heykel Müzesi

* Han, 1975 (son resmi)

Duvar Resmi

* Lido Yüzme Havuzu'nda duvar resmi

* İstanbul Hilton Oteli'nde duvar resmi

* Divan Oteli'nde duvar resmi

Şiir

* Yaradana Mektuplar, 1941

* Karadut, 1948

* Tuz, 1952

* Üçü Birden, 1953

* Dördü Birden, 1956

* Karadut 69, 1969

* Dol Karabakır Dol, 1974

* Yaşadım, 1977 (ölümünden sonra yayınlanan tüm şiirleri)

Link to comment
Share on other sites

işte en sevdiğim şiiri...

KARADUT

Karadutum, çatal karam, çingenem

Nar tanem, nur tanem, bir tanem

Ağaç isem dalımsın salkım saçak

Petek isem balımsın ağulum

Günahımsın, vebalimsin.

Dili mercan, dizi mercan, dişi mercan

Yoluna bir can koyduğum

Gökte ararken yerde bulduğum

Karadutum, çatal karam, çingenem

Daha nem olacaktın bir tanem

Gülen ayvam, ağlayan narımsın

Kadınım, kısrağım, karımsın.

BEDRİ RAHMİ EYÜBOĞLU

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...